Pages

Tuesday 17 July 2012

Confinement Oh Confinement

Aku benci la ngn topik ni, tajuk je dah banyak hal. Kat kg, aku mengaku mak aku bukan jenis yg nak suruh aku pantang menggiler punye tp dia suka sgt dgn yg tahyul2 n x masuk di akal aku ni. 2 psl la aku xnk pantang kt rmh mak aku, better ddk rmh sdri, nk bljr berdikari la konon. Kalo nak di ikutkan, petua org melayu byk yg x masuk akal pun kn..?? Tp ada je KEBETULAN utk menguatkan fakta 2, btl x..?? Contoh pantang larang mak aku yg mmg aku x leh bla......
 
  • Kena letak paku kt ponjot kepala aku..  (REASON - mengelakkan dr gangguan mahluk halus. Yelah, kita dlm keadaan ada darah nifas, badan kotor, 2 yg benda2 cam2 suka.) AKU..?? Aku rasa khurafat sggh mak aku ni..!! 
  • Kat atas or bwh bantal kepala baby kene letak Yassin, pisau or gunting, penyapu, taik besi, kemiyan n tangkal bagai.. (REASON - bg  protection pada baby dr benda2 x patut.) Ye, Yassin 2 aku paham la, kita pn letak Yassin kt kepala masa tido sbb takut antu kn..?? Tp yg lain2 2 nk wat ape..?? Yg ni aku give up nak gaduh ngn mak aku..!!
  • Mandikan baby kene pakai daun sireh n bawang merah kecik + air suam.. (REASON - nk elak bdn baby naik ruam n ade kuping kt kepala.) Yg ni aku blh terima la lg kn tp bile en. somi kate "xde bwg kecik, bwg merah besar pn blh, yg pntg 7 biji".. amboi, ko nak gulai anak ke ape..??
Ok, aku nak masuk bab lain lak. Aku benci betul bile kena paksa..
  • Pakai bengkung.. Aku sempat pakai bape kali je bengkung aku, 2 pn lps puas kene bebel dgn mak n MIL aku. Perut aku pn xde la bsr or menggeleber sgt so, aku da beli la bengkung modern utk perut aku. Tp puas le mak n MIL aku dok membebel peranakan jatuh la, x kecut la. Sah2 atuk tukang urut 2 kata peranakan aku da kecut n dah di placingkan kt tmpt yg betul, insyaAllah. Bosan gile aku dgr tp aku ikutkan je pakai (time dieorang ade la)..!!
  • Jalan slow.. Aku rase aku jln slow 1st until 3rd day je, selebihya aku da laju da. Bkn main bising lg dieorang, katenye nnt kuar tombong le, x rapat le, mcm2 kn..?? Anyway aku nye cara tido pun dah hebat, blh senget2 da. Yelah da bape lama uolss, almost 3 weeks ok.. So, aku assume da kering la. If not x de la aku jln mcm biase, kalo aku sakit x de nye aku wat free style, ye x.?? Dok la membebel kt aku jln slow, tido kaki kene rapat, kalo blh tido ddk n jgn baring. Camne 2..?? Sah2 aku ni masa tido lasak , camne..?? Tensen sggh aku la.!
  • Bertungku.. Aku ni xde la beli tungku bagai sbb aku da wat sdri, pandai x aku..?? Ala, sbnrnye aku beli batu sungai n wat tungku, panasnye tahan lame skt. Aku gune batu 2 time lps urut betulkan peranakan dulu, pas kene bebel ngn atok urut 2 la. Tp skrg mmg x sempat je nak bertungku, sebab..?? Sebab aku nye hero ni tido x lama, nak susu je. Jap nnt kang, die tido aku tido jgk. Jap lagi kang, die tido aku mandi. Jap lagi kang, die tido aku berurut, kang die tido lg, aku wat keje rmh la plk, xde masa korang tau x..! Aku makan pun lupe tau since ada baby nih, ubat lg le..!!
  • Pilis.. Aku buat tp sekali je.. Nape..?? MALAS.. Bila dgr psl org kata nnt rabun, aku x peduli sgt. Dgr org kate, nnt dahi berkerut n pening pale, baru le aku beriye2 pakai..!! Tp bila dah letak, rase sejuk la pulakkk.. Pastu dahi gatal2, camne 2..??
  • Stokin.. Kdg2 je aku pakai, ikut angin aku le kn. Tapi time mak n MIL aku ade, jatuh hukum WAJIB..!! hehe, paham2 yolah kan..
  • Ikat rambut tinggi2.. Aku ikat ape, walaupun rmbt aku seciput je.Tp kalo bgn tido da xde la punjutnye, hehe. Die (rambut) turun sdri la, da la rmbt x sama pnjg. So, yg dlm 2 da terkeluar la skt sbb die lebih pendek..!! Abis 2 aku nak wat camne..?? xkn nak bersepit bagaiiiiii..
  • Bedung anak.. Tau x suhu bumi kite skrg ni bape..?? Panas tau x, panas tahap dewa kut. Tak kire la siang ke malam, same je panasnye. So dak Ammar xde la aku bedung..!! Marah aku tau x.. Korang nak aku letak termometer kat dinding rmh ni utk buktikan bape tempreature nye..?? Mauu..?? Gile kesian anak aku kalo nak bedung. Tak kire la kalo korang nak memekak kat telinga aku, aku x pedulik..!! Biar le dia tido terkejut2 ke, kaki kengkang ke, yg pntg die x meragam. Aku telangkupkan je dak Ammar, da mlm nnt baru aku bedung dia, 2 pn dr dada ke bwh je hokey..!!

So sbg kesimpulannye.. da byk kali aku curi minum air batu n chocolate dutch lady yg sejuk 2, aiskrim je x smpt curi mkn lg. Utk pengetahuan korang, aku ari2 minum air chill dr peti ais. Aku buat bodoh jer.. Ye, kalo aku sakit2 sendi waktu tua nnt, aku ada entry ni utk ingatkan aku. Padan muka aku!

( Lamenye lg nak abis confinement ni, bosan aku tau x. Ape pn x blh, da la aku ni jenis lasak. Mase aku post entry ni pn, baru je 27 ari berlalu. Wah.. lame lg 2..)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...